Weekend

weekend1

De kern van ons werk bestaat uit de weekenden over pesten voor volwassenen. Tijdens het weekend bieden we je een programma waarin we uitgebreid stil staan bij de ervaringen met pesten, de gevolgen ervan, de misverstanden en hoe je ermee verder kunt.

Het weekend helpt je om anders te leren kijken naar pesten, naar de veelvoorkomende ideeën (misverstanden) er over en naar jezelf. De contacten met de andere deelnemers zijn vaak verrassend en voegen iets toe aan het proces dat je doormaakt. Vooral doordat een half woord al genoeg is om elkaar te begrijpen. Je gaat op zondag weg met een heel ander en positiever beeld over wie jij bent en je begrijpt beter dan ooit daarvoor hoe pesten werkelijk in elkaar zit.

Het weekend is samengesteld vanuit een professionele achtergrond, maar zeker ook vanuit ervaringsdeskundigheid. We beseffen daardoor goed dat het voor de meesten een hele stap is om (in een groep!) deel te nemen aan een weekend over pesten. Je bent daarin letterlijk en figuurlijk niet alleen. Om je daarin tegemoet te komen zorgen we juist voor een open en toegankelijk karakter, zonder poespas of gedoe, toch diepgaand, op zijn tijd met wat humor en we zijn er vooral ook op gericht dat je je thuis en veilig zult voelen. Je zult verrast over jezelf zijn hoe gemakkelijk dat uiteindelijk zal gaan… Je thuis en op je gemak (kunnen gaan) voelen is de essentie van wat we te bieden hebben. Bij je herinneringen, bij jezelf en in een groep…

Different hands form a tower

Inhoud van het weekend

Het Weekend over Pesten bestaat uit vier belangrijke aspecten: je verhaal doen, misverstanden uit de weg ruimen, het versterken van je zelfbeeld en je weerbaarheid en concrete handreikingen voor de toekomst.

Eindelijk de kans gewoon eens te mogen vertellen wat je op je hart hebt, wat er gebeurd is, wat het nu nog met je doet en hoe je je voelt. Het ontmoeten van lotgenoten met allemaal een soortgelijk verhaal. Als spiegels voor elkaar zul je in elkaar zien, dat dat wat je altijd dacht (of je afvroeg) over jezelf en over andere slachtoffers, op verrassende wijze anders blijkt te zijn. De herkenning zal leiden tot erkenning. Je zult je ‘eigen ik’ terugvinden en weer echt jezelf ontmoeten.

Maar er is meer nodig… De misverstanden leren herkennen en de ware toedracht binnen laten komen, loslaten van het gevoel dat het aan jezelf lag/ligt, je inzicht vergroten in de gevolgen van pesten en hoe ermee om te gaan, je weerbaarheid herstellen, handreikingen krijgen hoe je verder kunt… Het zijn essentiële onderdelen in de verwerking van het trauma als gevolg van pesten.

Ook al zijn de redenen en de inhoud serieus en diepgaand, de ervaring leert dat ontspanning, humor en plezier belangrijke aspecten zijn van deze bijzondere dagen!

Het weekend wordt begeleid door Joan Elkerbout, de oprichtster, zelf. Zij wordt daarbij geassisteerd door een of twee collega’s. De begeleiding wordt afgestemd op de grootte van de groep en eventuele specifieke vragen.

weekend3

Praktisch

Voor wie: Volwassenen vanaf ca. 18 jaar
(Als je een beetje jonger bent, maar je zou toch graag deel willen nemen, neem dan contact op, zodat we samen met je kunnen kijken of het al geschikt voor je is.)

Wanneer: vrijdag ca. 18.30 uur – zondag ca. 16.00 uur.
(tijden kunnen nog wat afwijken)

Data: worden spoedig bekend gemaakt

Plaats: Vermoedelijk regio Eindhoven

Groepsgrootte: Minimaal 8, maximaal 14 personen

Kosten: wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt (inclusief overnachtingen, maaltijden, koffie en thee, gebruik ruimtes)
(Wanneer de kosten een probleem zijn, neemt u dan contact op, dan zoeken we graag met u naar een oplossing.)

Wilt u meer weten, neemt u dan contact met ons op. We beantwoorden graag uw vragen.

U kunt, als u dat wenst, ook van te voren eerst kennis komen maken of om door te spreken of u echt wilt kiezen voor het weekend. Lees hier meer.